Alliander Case

The Sustainable alliance

Experience design als verander instrument

The Sustainable Alliance

Opdrachtgever

Alliander N.V.

Vraag

Ontwikkel een experience waardoor onze medewerkers duurzamer gaan reizen

Experience

Het begint allemaal met de ontvoering van een aantal managers binnen Alliander. Als vervolgens op een ochtend een zwarte tesla in de receptie van het hoofdkantoor staat, blijkt een sinister figuur mensen te zoeken die hem kunnen helpen met een groots avontuur. Wie daar gehoor aan geeft wordt onderdeel van deze reis.

Achtergrond

Grootschalige gedragsverandering binnen organisaties wordt vaak gezien als zwaar en moeizaam. Alliander durfde het aan een nieuw pad te bewandelen. Kan experience design en real life gaming hier een rol in spelen.

Reacties

De grootschalige verandering die met de opdracht beoogt werd is helaas niet gerealiseerd. Wat wel gelukt is, is dat over de hele breedte van de organisatie meer mensen op duurzame manier zijn gaan reizen. Ook zijn er uit de experience nieuwe initiatieven ontstaan om duurzaam reizen op de kaart te zetten. Zo adopteerde alliander geïnitieerd door de experience, een eigen wielerronde. Het wielerfestival Montferland